poniedziałek, 27 sierpnia 2012

Trening w miejscu pracy OTJ , a szkolenie tradycyjne

Trening OTJ a szkolenie tradycyjne
Wiele firm korzysta z metody treningu w miejscu pracy, łącząc ten model  co gorsza w dowolny sposób z metodami coachingowymi.
OTJ  -On the Job Training ma za zadanie szkolić umiejętności pod okiem mentora -trenera. Ma wiele zalet, ale też i posiada wady.
Powinniśmy myśleć o szkoleniu w formule OTJ w sytuacjach koniecznego szybkiego wdrażania pracownika w proste standardowe procedury, z koniecznością poprawiania ich na bieżąco.Przydaje się też w jako metoda na aktywizujące metody w takich obszarach jak szkolenia produktowe.  Nieporozumieniem jest moim zdaniem stosowanie OTJ w sytuacjach szkoleń miękkich. Wpływ osobowości trenera, a także kopiowanie jego zachowań jest tutaj niebezpieczne. Niebezpieczny jest tutaj również brak pełnego procesu cyklu Kolba, ponieważ zbyt łatwo można przeskoczyć  od doświadczania do wdrożenia z pominięciem refleksji i świadomego planoowania poprawy działań.
Poniżej krótkie porównanie porównanie OTJ i szkolenia tradycyjnego.



indywidualne podejście
• nie eliminuje pracownika z procesu pracy
• możliwość bezpośredniej weryfikacji efektów
• niski koszt
• konieczność  przygotowania trenera lub zatrudnienie konsultanta zewnętrznego
(w przypadku trenera wewnętrznego na ogół obciążenie go dodatkowymi obowiązkami)
• możliwość obserwacji podejścia do pracy
• szybka możliwość modyfikacji programu
• dostosowywanie tempa szkolenia i programu do możliwości szkolonego
• brak zakłóceń komunikacyjnych
• budowanie relacji z przełożonym
• wypracowanie optymalnej płaszczyzny porozumienia, zaufanie
- OTJ dla świadomego trenera sprzedaży jest też bazą obserwacji do określenia wstępnych potrzeb na coaching sprzedażowy  

Szkolenie tradycyjne
• mała możliwość podejścia indywidualnego
• eliminuje pracownika z procesu pracy
• brak możliwości bezpośredniej weryfikacji efektów
• może zawierać elementy integracyjne
• wysoki koszt
• ryzyko zatrudnienia trenerów bez przygotowania lub z brakiem znajomości firmy/branży
• mała możliwość modyfikacji programu w trakcie szkolenia
• zakłócenia w komunikacji
• brak możliwości monitorowania poziomu rozwoju pracownika